
Autobestuurders die erover rijden, worden vaak verrast. Ze vergeten immers dikwijls dat het fietsverkeer uit twee richtingen
kan komen wanneer ze het fietspad kruisen (aan een kruispunt of wanneer ze uit de garage rijden).
En een Finse studie (Räsänen en Summala, 2000) toont aan dat 14% van de bestuurders die een rotonde wou oprijden,
op geen enkel ogenblik oog had voor de naderende fietsers van rechts (op het tweerichtingsfietspad)."
In de gemeenteraad drong hij aan op het aanpassen van de plannen, maar tevergeefs. De meerderheid (LVB)
weigerde in te gaan op de argumenten om een veilige oplossing te zoeken.
Waarom kiest de Lijst van de Burgemeester dan wel voor een tweerichtingsfietspad aan één kant van de straat?
Volgens de buurtbewoners gaat het gewoon weer om vriendjespolitiek.
"Pijnpunten in de infrastructuur blijven de kruispunten, de rotondes en de tweerichtingsfietspaden, waar in verhouding meer ongevallen gebeuren",
stelt ook het rapport 'Verkeersongevallen met fietsers 2000-2007' van het Observatorium voor de Verkeersveiligheid.
Vlaams minister van Openbare Werken, Hilde Crevits (CD&V), zegt dat de aanleg van dat soort paden moet ontraden
worden. "Maar waarom subsidieert ze dan een dergelijk fietspad in Ternat?", vraagt Groen-parlementslid Luckas Vander
Taelen haar in een schriftelijke parlementaire vraag. We zijn benieuwd naar haar antwoord ...
Reacties
Aanmelden via
Facebook Twitter