POLITIEKE  ACTUA TERNAT

Vooruit Groen XL

TOEGANKELIJKE SCHUILHUISJES VOOR OPENBAAR VERVOER

VooruitGroenXL BRACHT tijdens de gemeenteraad de problematiek van de toegankelijke bushaltes onder de aandacht.

50% van de haltes van het kernnet en aanvullend net moet volgens de Vlaamse regelgeving "toegankelijk" zijn tegen 2030. dat wil zeggen  ook toegankelijk voor reizigers met een motorische en visuele beperking.

Via de subsidie 'toegankelijke haltes' worden steden en gemeenten ondersteund om de doelstellingen te halen.

Daarnaast kunnen de lokale besturen subsidies aanvragen voor de uitrusting van haltes. Meer bepaald komen verschillende types van schuilhuisjes, met inbegrip van een zitbank en een vuilnisbak, en overdekte fietsenstallingen in aanmerking voor subsidie.

Gemeenten moeten instaan voor het plaatsen van bushokjes langs de gemeentewegen. Voor het plaatsen langs gewestwegen is het Agentschap Wegen en Verkeer verantwoordelijk, in overleg let de gemeente.

“Als ik het allemaal goed begrepen heb dan staat het nieuwe schuilhuisje aan de halte richting Edingen Assesteenweg/Kerkstraat eigenlijk niet reglementair want er is geen doorgang voor rolstoelen naar het schuilhuisje”, zegde gemeenteraadslid Guido van Cauwelaert op de zitting van de gemeenteraad.

Aan de overzijde, aan de haltehaven richting Asse, werd er blijkbaar geen schuilhuisje geplaatst omdat de breedte blijkbaar ook onvoldoende is om er een voor rolstoelen toegankelijke doorgang te behouden.

“Eén mogelijkheid lijkt mij dan het schuilhuisje voorbij het fietspad te plaatsen. Dat is privégrond maar de aanvraag van de verkavelaar is geweigerd. Bij een nieuwe aanvraag zou men eventueel een grondafstand voor het schuilhuisje kunnen opleggen in de vergunning”, suggereert VooruitGroenXL aan het college.

“Een andere mogelijkheid lijkt mij een  overkapping zonder zijkanten (Type D) zodat de toegang voor rolstoelen vrij blijft. Zie bijlage en https://www.delijn.be/.../gesubsidieerde-schuilhuisjes/

Dat lijkt mij trouwens ook het type schuilhuisje dat men aan de overkant had moeten plaatsen”, zegt gemeenteraadslid Guido van Cauwelaert.


Het gemeentebestuur zal hierover contact opnemen met het Vlaams Agentschap Wegen en Verkeer.




Hierboven : het schuilhuisje aan de bushalte aan het tankstation is niet 'toegankelijk'. Aan de overkant is er geen schuilhuisje.

BREDER VOETPAD IN FOSSEBAAN TUSSEN KATTESTRAAT EN BOSSTRAAT

De Gemeentelijke Mobiliteitsraad heeft een gunstig advies uitgebracht over het voorstel van VooruitGroenXL om in het gedeelte van de Fossebaan tussen de Kattestraat en de Bosstraat het voetpad te verbreden en de rijweg te versmallen tot vijf meter. De snelheid moet hier ook beperkt worden tot 30 km/uur vindt ook de mobiliteitsraad.

Voor de Fossebaan tussen de Assesteenweg en de Kattestraat werd een ontwerp voor wegenwerken goedgekeurd door de gemeenteraad.

 

Het gedeelte tussen de Kattestraat en de Heidestraat is niet veilig voor zwakke weggebruikers doordat de voetpaden er te smal zijn of zelfs onbestaande.


VERSMALLEN RIJWEG EN MAXIMUM 30 KM/UUR

 

VooruitgroenXL stelde dan ook aan de gemeenteraad voor om de rijweg te versmallen tot ongeveer 5 meter, de voetpaden te verbreden en het snelheidsregime te herleiden tot 30 km per uur.

 

De mobiliteitsraad heeft het voorstel gunstig geadviseerd. Er wordt ook gevraagd dat de dienst openbare werken de aansluiting van het voetpad met de Kattestraat uitwerkt.



ALGEMEEN DIRECTEUR HEEFT SCHEPENCOLLEGE BELOGEN OVER DOSSIER BOUWOVERTREDING SPORTSTAL BURGEMEESTER 

In het nieuwe magazine van Voor Ternat dat dezer dagen in de brievenbus viel, stelt de politieke partij dat haar vertegenwoordigers in het schepencollege belogen werden door de ondertussen op non-actief staande algemeen directeur van de gemeente. Nadat werd vastgesteld door de bevoegde ambtenaren dat de sportstal van de burgemeester in overtreding is werd er geen regularisatiedossier ingediend. Wel werd er tijdens een collegezitting 'melding' gemaakt van de nieuwe inplanting: er werd een aangepast plan getoond. De algemeen directeur drukte de aanwezigen op het hart dat zulk een melding voldoende zou zijn.

Dat maakt de voorstellen van VooruitgroenXL over transparantie en democratische controle meer dan noodzakelijk.


TRANSPARANTER GEMEENTEBELEID

VooruitGroenXL dringt al enkele jaren aan op een transpanter gemeenteleid waarbij de burger gemakkelijker toegang krijgt tot alle dossiers. Zie Maar ook de toegang voor de gemeenteraadsleden tot de beslissingen van het College van Burgemeester en Schepenen en de erbij horende dossiers moet eenvoudiger en efficiënter worden via het platform enotulen, waarover de gemeente beschikt. VooruitGroenXL heeft daarom op de volgende vergadering van de gemeenteraad een voorstel ingediend om te onderzoeken of de gemeenteraadsleden voortaan niet gewoon via enotulen kunnen toegang krijgen tot alle informatie. VooruitGroenXL vindt alvast van wel.

Democratische controle van het beleid wordt onmogelijk gemaakt

De gemeenteraadsleden krijgen nu (dikwijls te laat) de besproken agenda van het college per e-mail toegestuurd. Willen ze later een punt terugzoeken dan moeten ze via het voor de burger voorziene maar moeilijk te vinden "raadpleeg omgeving" (zie hieronder) gaan zoeken en dan met de gevonden datum gaan zoeken in hun mails. Helaas is de mail ondertussen misschien al verdwenen op de server van de gemeente. Hebben de gemeenteraadsleden meer geluk dan komen ze op beslissingen als " het college heeft kennis geomen van het verslag van..." en dan moet men dat verslag weer gaan opvragen bij het gemeentebestuur. Een ingewikkeld en archaïsch systeem dat de democratische controle op het beleid bijna onmogelijk maakt.

https://www.editiepajot.com/regios/19/articles/73145

Eerder verschenen:

Gemeenteraadsfractie VooruitGroenXL wil dat de inwoners  alle besluiten van de gemeenteraad en alle bijlagen, alsook alle aan de commissies voorgelegde dossiers online kunnen raadplegen. De laatste jaren is de openbaarheid van bestuur stelselmatige achteruit gegaan, stelt VooruitGroenXL vast. Met dit voorstel van besluit willen we daar verandering in brengen zegt raadslid Guido Van Cauwelaert. En hij hoopt dat ook het nieuwe schepencollege, dat in januari het bestuur overneemt transparanter zal willen werken.

" Moeilijk te vinden"

Nu is er via de website al heel wat te vinden. Alleen is het zo goed verstopt dat je het zonder hulp haast niet kan vinden. Als je op deze link klikt kun je via de zoekfunctie allerlei beslissingen van gemeenteraad en college terugvinden. Maar meer informatie krijg je ook dan niet. Ook over de in de gemeenteraadscommissies behandelde onderwerpen krijg je geen verdere informatie. Ook gemeenteraadsleden krijgen trouwens niet alle informatie. Die dringen al jaren aan om toegang te krijgen tot de dossiers die aan het schepencollege worden voorgelegd.

Daarom wordt volgend punt aan de gemeenteraad voorgelegd:

Versterking van de openbaarheid van bestuur

De gemeenteraad beslist dat alle besluiten van de gemeenteraad en alle bijlagen, alsook alle aan de commissies voorgelegde dossiers online te raadplegen zullen zijn via de website van de gemeente, voor iedereen. 

Toelichting: De laatste jaren is de openbaarheid van bestuur stelselmatig achteruit gegaan. Het wordt voor de inwoners steeds moeilijker om de besluitvorming op te volgen. We willen dat daar voor de beslissingen van de gemeenteraad verandering in komt en hopen dat ook het nieuwe schepencollege voor meer openheid in het beleid zal gaan!


ARCHIEF HEEMKRING KRIJGT NIEUW ONDERKOMEN

Het lijkt wel een kerstverhaal. Het erfgoedarchief van de Heemkring vond deze week een nieuw onderkomen in de pastorie van Wambeek. Met enkele vrijwilligers onder leiding van de Ternatse kunsthisorica Hilke Arijs werd het archief maandag en dinsdag ingepakt en overgebracht naar Wambeek.

Het archief stond jarenlang in de Ternatse pastorie tot deken en pastoor De Ridder er zelf weg moest en het archief hem volgde naar kasteel Kruikenburg. Momenteel wordt er onderzocht of het archief mogelijk een plaatsje kan hebben in kasteel De Mot, het vroegere gemeentehuis van Ternat. In 2017 werd al eens een 'precaire' bezetting aangeboden aan de heemkring. Op initiatief van toenmalig schepen van erfgoed Guido Van Cauwelaert werd in 2016 reeds de hulp ingeroepen van de bovenlokale erfgoedcel waar Ternat bij aangesloten is, om de inventarisatie en conservering van het archief op te starten en werden er archiefdozen, speciaal conserveringspapier, een datalogger en een museumstofzuiger aangekocht.

Volgens de regels van de kunst

"Alles moest heel snel gaan", zegt Dirk Lindemans, voorzitter van de gemeentelijke erfgoedcomissie, “niemand dacht dat we deze klus op slechts twee en een halve dag zouden klaren, maar door gebruik te maken van de beproefde re-orgmethode van ICCROM en Unesco (museumdepot-organisatie) lukte het wonderwel. Met grote dank aan Hilke Arijs voor de hulp daarbij”. Allereerst werd de kerncollectie door het bestuur van de heemkring afgebakend. Daarna gingen de vrijwilligers met de hulp van enkele arbeiders van de gemeente aan de slag. Verhuizen, sorteren, reinigen en opnieuw verpakken … op slechts twee dagen tijd kreeg de collectie een goed onderkomen op de gelijkvloerse verdieping  van de pastorie van Wambeek.  Volgens de regels van de preventieve conservatie, werd ervoor gezorgd dat de collectie de komende jaren, schoon en veilig bewaard wordt. Want schade voorkomen is belangrijker én goedkoper dan ze te herstellen. Zo werd alles verpakt in zuurvrij papier, werden de objecten gereinigd en ontsmet en werden de fragielste stukken gestabiliseerd. Doordat de collectie gereorganiseerd werd, zal ze in de toekomst ook toegankelijker worden voor het publiek. Een volgende stap is dan ook het opstellen van een erfgoed- en archiefinventaris.

Kunsthistorica Hilke Arijs reinigt de stukken met de in 2017 aangekochte stofzuiger (in het het kader van het door toenmalig schepen voor erfgoed, Guido Van Cauwelaert ingediende dossier)

Inventarisatie en conservering opgestart in 2017 op initiatief van onze schepen

Op initiatief van toenmalig schepen van erfgoed Guido Van Cauwelaert werd in 2016 reeds de hulp ingeroepen van de bovenlokale erfgoedcel waar Ternat bij aangesloten is, om de inventarisatie en conservering van het archief op te starten. De gemeente en de heemkring verkregen in 2017  ook subsidies van de provincie voor het aankopen van  materieel zoals archiefdozen en speciaal conserveringspapier. evenals een museumstofzuiger, die nu ook goed van pas kwam bij de herverpakking en het onderhoud van de collectie. Een kleine datalogger was een belangrijke stap in de bewustwording van het binnenklimaat van een depotruimte en het effect ervan op de collecties. Er werd toen aan de heemkring ook reeds een 'precaire bezetting' van lokalen in kasteel De Mot aangeboden, in afwachting van de definitieve bestemming van dat historisch gebouw.

Abdelilah woont graag in Ternat,  een warme en aangename gemeente  


Vandaag maken we kennis met Abdelilah Lamghebech, inwoner van Ternat

Abdelilah is afkomstig van Tetouan een stad van 1 miljoen inwoners in Marokko, maar woont al sinds 1997 in België. In 2012 trouwde hij, zijn echtgenote is ook afkomstig van Marokko. Samen hebben ze een zoon van 7 jaar. In 2020, in volle coronatijd, verhuisde Abdelilah van Brussel naar Ternat. Maar ook daarvoor had hij al een band met Ternat. Hij geeft namelijk sinds 2016 les in de gemeentelijke basisschool van Wambeek, en ook zijn zoontje loopt daar school vanaf de onthaalklas.

Abdelilah studeerde Fysica in Marokko, waar hij een bachelor behaalde, en ging daarna voor een master aan de ULB. Doordat zijn eigen vader leermeester was geweest van het eerste leerjaar en het niet eenvoudig was om een geschikte job te vinden, besliste Abdelilah om leerkracht te worden. Het werd geen wiskundeleerkracht zoals hij eerst dacht, maar wel leerkracht levensbeschouwelijke vakken – Islamgodsdienst.

Omdat hij er het nut en de kansen van inzag, leerde Abdelilah Nederlands bij CVO Lethas Brussel, waardoor hij aan de slag kon in het Nederlandstalig onderwijs. 

En dat levenslang leren belangrijk is voor Abdelilah, bewijst hij door dit schooljaar af te studeren als master Moraalwetenschappen aan de VUB.

Abdelilah woont graag in Ternat, hij vindt Ternat een warme, aangename gemeente. Toch vindt hij het soms moeilijk om in contact te treden met de inwoners ervan, of een wat langer gesprek te hebben met de buren. Daarom droomt hij ervan om activiteiten te kunnen bijwonen of ondersteunen die mensen samenbrengen, zoals workshops of koken. Één plek in Ternat waar Abdelilah vaak komt is De Ploter, en al zeker voor de films die ze er tonen. Maar ook de Zondagen van De Ploter worden door hem gesmaakt, hoewel ook daar aansluiting niet altijd evident is omdat mensen dikwijls al in groep komen.

Als afsluiter wil Abdelilah graag meegeven wat voor hem belangrijk is: zijn kind zien opgroeien in een betere wereld en zijn carrière verder zetten in Wambeek. 

Politiek engagement opnemen vindt Abdelilah een evidentie: ten slotte zijn wij verantwoordelijk om onze omgeving beter te maken voor de volgende generatie.

Bedankt Abdelilah, het was een aangenaam gesprek. 

Els De Saeger

PESTBELASTING  


VooruitGroenXL wil dat het parkeerbedrijf 14 dagen op voorhand de burger verwittigt dat de (gratis) parkeerkaart vervalt.

Nu haalt het parkeerbedrijf elk jaar een “bonus” binnen door het beboeten van burgers die hun gratis parkeerkaart vergeten te verlengen. Dat is een pestbelasting zegt gemeenteraadslid Rutger Belsack. 

https://www.tiktok.com/@paschasiusvantern/video/7294381670520704288?is_from_webapp=1&sender_device=pc

VRAGEN BIJ HET NIET UITVOEREN VAN RUP 

... EN HET STORTEN VAN AFVAL in het NATUURGEBIED van KLAPSCHEUT  


Het Ruimtelijk Uitvoeringsplan (RUP) “Zonevreemde gebouwen/parking ‘Voet van Keizer Karel’ en natuurgebied in de vallei van de Keurebeek” werd opgemaakt nadat op 14/10/2014 een planologisch attest werd afgeleverd voor het regulariseren van een parking en een horeca-activiteit in natuurgebied in Klapscheut. De gemeente opteerde daarbij om het gebied ten zuiden van het dorp van Wambeek, dit is de vallei van de Keurebeek, op te nemen in het RUP. Op 25/04/2019 heeft de gemeenteraad de definitieve vaststelling van het RUP goedgekeurd.

Vandaag, meer dan vier jaar later, is het RUP nog steeds niet uitgevoerd en merken we dat er ook afval gestort wordt in het natuurgebied, zegt gemeenteraadslid Guido van Cauwelaert, die hierover vragen zal stellen op de komende gemeenteraad.

Het planologisch attest voorzag dat;

• Slechts de plaatsen die effectief noodzakelijk zijn als parking worden ingericht;

• De natuurcompensatie moet vervat zitten in de inrichting van het parkeerterrein;

• 5,00 m zone moet gerespecteerd worden ten opzichte van de waterloop;

• De parking dient aangelegd te worden in waterdoorlatende materialen;

• De inrichting moet gebeuren met standplaatsgebonden groenelementen;

• De spontane begroeiing op de 2 weilandpercelen moet behouden blijven;

• Er moeten fietsstallingen voorzien worden.

De percelen 652a (parking) en 651l (restaurant) zijn gelegen in natuurgebied en de percelen 567 en 568 (weilanden) in landschappelijk waardevol agrarisch gebied.

RUP

Het RUP legt volgende randvoorwaarden op bij de inrichting van parkings:

• Parkings moeten landschappelijk geïntegreerd worden.

• Parkings moeten op ecologisch verantwoorde wijze ingericht worden in aansluiting op de aangrenzende natuurgebieden.

• Vanaf de aanleg van parking met meer dan 5 parkeerplaatsen moet er 1 hoogstammige boom per 5 parkeerplaatsen zijn.

• Begroening gebeurt met streekeigen of standplaatsgebonden groenelementen

Het straatsegment tussen het gebouwencomplex van de molen en de parking wordt voorbehouden voor langzaam verkeer (zie Artikel 11). De parking mag daarom niet via dit gedeelte van de Klapscheutstraat / Elshoutweg ontsloten worden. Het RUP verplicht een ontsluiting aan westelijke zijde (via de Klapscheutstraat).


Dit landbouwbedrijf in landschappelijk waardevol landbouwgebied werd afgebroken en vervangen door een riante villa. Van een goede ruimtelijke ordening gesproken. 

GECORO - leden nemen ontslag omdat adviezen worden genegeerd door schepencollege - dit is maar het topje van de ijsberg ...

Voorzitter Oliva De Vits, ondervoorzitter Dirk Lindemans en lid Josée Malraux namen onlangs ontslag uit de Gemeentelijke Commissie voor Ruimtelijke Ordening (GECORO). De algemene teneur bij de ontslagen is dat de adviezen van de commissie niet serieus genomen worden, ja zelfs volslagen genegeerd worden door het College van burgemeester en schepenen. De Gemeentelijke Commissie voor Ruimtelijke Ordening (GECORO) is het gemeentelijk adviesorgaan op het gebied van Ruimtelijke ordening. Ze adviseert het bestuur (College van burgemeester en schepenen en gemeenteraad) bij hun beslissingen.

De ondervoorzitter heeft het in de Ternatse Belleman over “een gebrek aan ernst bij het betrekken van het GECORO-advies in de eindbeslissingen bij ruimtelijke ordening zeker wanneer dat advies niet spoort met de beslissing die het college wenst te nemen.”  Nochtans willen de leden een ernstige inspanning leveren om een onderbouwd advies te formuleren maar enige medewerking vanwege het gemeentebestuur blijft blijkbaar achterwege. 

 Protocolakkoord afgevoerd.

Een protocolakkoord werd opgesteld tussen het gemeentebestuur en de GECORO. Dit akkoord kwam meerdere malen op de agenda van het College maar werd telkens verdaagd. Over de redenen van dit uitstel kwam nooit enige verklaring aldus ex-voorzitter Oliva De Vidts. Erger nog, op de vergadering van mei werd dit protocol afgevoerd. Over de motieven hiervoor tast het adviesorgaan in het duister. In de motivering van het ontslag van voorzitter De Vits stond zelfs vermeld dat er dossiers door het college worden behandeld tegen alle adviezen in.

Dirk Lindemans zegt verder nog dat “het bestuur beducht is voor adviezen van de GECORO die niet sporen met de beslissingen die het wenst te nemen, wat een aanwijzing lijkt te zijn dat het vaak moeilijk is om die adviezen wettig te weerleggen, gelet op hun pertinentie.” De ex-ondervoorzitter wenst niet langer uren te besteden aan de voorbereiding van dossiers om nadien te moeten merken dat er geen wettige en afdoende motivering te lezen valt waarom de adviezen zo maar genegeerd worden.

A la tête du client

Er is ook kritiek op het afleveren van vergunningen door het college, o.a. op het toestaan van het zonevreemd afbreken en heropbouwen van gebouwen buiten het woongebied, zonder rekening te houden met de decretale regeling om te toetsen aan de ‘goede ruimtelijke ordening'. En wat moet je bijvoorbeeld denken van een vergunning om een landbouwbedrijf in landschappelijk waardevol landbouwgebied af te breken en te vervangen door een villa. De gemeente motiveert dat de villa slechts 1000 m3 is maar zwijgt als vermoord over de bestemmingswijziging van landbouwbedrijf naar huisvesting zonder landbouwuitbating. Het is maar het topje van de ijsberg, zegt VooruitgroenXL.

Zo een spiegel wordt geplaatst voor de verkeersveiligheid, of het nu aan een kruispunt is of aan een gevaarlijk gelegen privé-oprit

VooruitGroenXL protesteert tegen niet meer onderhouden van veiligheidsspiegels door gemeente

Het schepencollege heeft een lijst gemaakt van spiegels langs de openbare weg, die ze niet meer wil onderhouden of vervangen. De maatregel zorgt voor ongenoegen bij de inwoners. VooruitGroenXL vraagt op de komende gemeenteraad meer uitleg aan het college van burgemeester en schepenen. 

U kent ze wel, de bolle spiegels die her en der langs de openbare weg staan. Ze helpen om tegenliggers te zien in een gevaarlijke bocht of op een kruispunt. Soms staan ze ook aan opritten van woningen gelegen in een bocht van de weg, waar het zicht zowel voor de weggebruikers als voor de aangelanden beperkt is. Die laatste categorie spiegels wil de gemeente niet meer onderhouden of vernieuwen. De reden waarom blijft voorlopig een raadsel.

De beslissing van het schepencollege dateert eigenlijk al van maart 2023. Maar het is pas door het negatieve antwoord op de vraag van enkele inwoners dat ze bekend raakte. Bij VoouitGroenXL  begrijpt men de beslissing niet. De spiegels zijn destijds door de gemeente op vraag van de inwoners aan hun oprit geplaatst. Sommige zijn effectief aan vernieuwing toe door oxydatie.

Blijkt nu effectief dat er een lijst is opgemaakt van de spiegels die de gemeente niet meer wil vernieuwen. De reden is dat ze niet "van openbaar nut zijn" staat er in het collegebesluit, dat de gemeente na wat aandringen vrij gaf. Maar dat vind men bij VooruitGroenXL een rare redenering. Zo een spiegel wordt geplaatst voor de verkeersveiligheid, of het nu aan een kruispunt is of aan een gevaarlijk gelegen privé-oprit. Veilig verkeer is bij ons weten toch "openbaar nut", klint het bij de progressieve gemeenteraadsfractie.. 

Besparing?

We gaan het college hierover op de komende gemeenteraad aan de tand voelen. De mensen hebben recht op een duidelijk antwoord", besluit men bij VooruitGroenXL."Dit lijkt ons een besparingsmaatregel, maar men is er dan wel met de botte bijl doorgegaan. Misschien zijn sommige spiegels niet echt nodig. Maar neem nu het voorbeeld van een oprit, die aan een gevaarlijke bocht ligt waar het zicht moeilijk is: het lijkt ons toch ondoordacht om daar zo een spiegel te schrappen. 


IN PLAATS VAN DE BUFFERZONE TE REALISEREN WERD ER EXTRA BETON GESTORT !

VooruitGroenXL vraagt gemeente op te treden tegen bouwmisdrijven en snel antwoord te geven op klachten van omwonenden (26/08/2023)

In 2017 keurde de gemeenteraad een Ruimtelijk Uitvoeringsplan goed om bouwmisdrijven van een firma in bouwmaterialen, deels gelegen in natuur- en landbouwgebied, te helpen regulariseren. Op vraag van VooruitGroenXL werd o.a. bepaald dat er een groene bufferzone van 5 meter kwam tussen het bedrijf en de aanpalende woningen. De nabestemming "wonen" werd uit het RUP geschrapt maar voor een nabestemming algemeen nut vond VooruitGroenXL toen geen meerderheid). Vandaag is het RUP nog steeds niet uitgevoerd en het gemeentebestuur antwoordt ook niet op klachten van omwonenden.

Bij het afleveren van de bouwvergunning in 2018 werd nog eens expliciet de opdracht gegeven aan het bedrijf om de 5 meter brede groene buffer te realiseren. Vandaag is die buffer nog steeds niet gerealiseerd. Integendeel, er zijn nieuwe bouwovertredingen bijgekomen in de door het RUP voorziene bufferzone. .

 

Ondanks verscheidene klachten van omwonenden heeft het gemeentebestuur hiertegen nog steeds niet opgetreden.

VooruitGroenXL vraagt dat het gemeentebestuur dringend optreedt tegen deze (en andere) bouwmisdrijven. En vraagt op de gemeenteraad ook uitleg waarom omwonenden nog steeds geen antwoord kregen op hun klachten.

Hieronder (of hierboven naargelang te op pc of smartphone kijkt) nog een brief van een van de buren, waarop hij nooit antwoord kreeg.

Beluister het audioverslag waarin de burgemeester zegt dat hij ter plaatse is geweest en gezien heeft dat er nog geen streekeigen groen werd aangeplant

De "sparren" waarover de burgemeester spreekt stonden er al voor de goedkeuring van het RUP, waarin een buffer in streekeigen groen van 5 meter werd opgelegd

VooruitGroenXL doet voorstellen voor vlot en veilig verkeer

Op de gemeenteraad van juli 2023 deed VooruitGroenXL een aantal voorstellen om de veiligheid van de zwakke weggebruikers in de Nattestraat en de Doornveldweg te verhogen en de doorstroming van het verkeer naar de Assesteenweg te verbeteren. VooruitGroenXL stelde voor om de voetweg tussen de Doorveldweg en de Assesteenweg te verbeteren op de wettelijke breedte van 1 meter. De voetweg is een veilig alternatief voor de Nattestraat, waar fietsers en voetgangers tussen druk verkeer terechtkomen. Daarnaast stelde de progressieve fractie voor om een voetpad aan te leggen in de Nattestraat tussen Doornveldweg en Assesteenweg. Dat voorstel werd unaniem goedgekeurd.

VEILIG EN VLOT VERKEER

Tenslotte stelde VooruitGroenXL nog voor om de Nattestraat te verbreden aan de Assesteenweg teneinde er drie rijstroken en een stukje fietspad aan te leggen. Het verkeer dat naar links afslaat moet soms lang wachten om over te steken en belet zo de vlotte doorstroming van het verkeer dat naar rechts, richting autosnelweg en binnenkort naar de nieuwe bedrijvenzone moet. Een fiets-voetpad moet de vlotte en veilige doorgang van fietsers en voetgangers richting Assesteenweg garanderen.

CD&V betwistte dat er op het perceel nr 87 genoeg plaats was om de bijkomende rijstrook te realiseren zoals VoouitGroenXL voorstelde!!! Begrijpe wie begrijpen kan...



CD&V betwistte dat er op het perceel nr 87 genoeg plaats was om de bijkomende rijstrook te realiseren zoals VoouitGroenXL voorstelde!!!

N-VA en VooruitGroenXL tegen verkaveling met overlast voor Dahlialaan

Zowel N-VA als VooruitGroenXL stemden in de gemeenteraad van februari 2023 opnieuw tegen het aanleggen van nieuwe wegen voor een grote private verkaveling tussen Dahlialaan, de Nieuwbaan en de Rietstraat/Spoorweg. Dat project legt een enorme druk op de Dahlialaan waarop de geplande wegen uit komen.  De Dahlialaan is een woonstraat met een school en parochiezaal. In de de nieuwe wijk komen 91 huizen en is er ook een nieuwe school gepland. Het is niet logisch dat alle verkeer op de Dahlialaan terecht komt en niet op de Nieuwbaan, de hoofdverbindingsweg , zegt Guido van Cauwelaert van VooruitGroenXL.

Geen draagvlak

"De hoeveelheid huizen is verlaagd, van 95 naar 91 stuks… nog steeds veel te hoog voor het draagvlak van het perceel.”zegt Kristof De Leeuw van N-VA.

“Voor de duidelijkheid, wij zijn voor betaalbaar wonen voor onze inwoners maar tegen projecten die onze gemeente verder verstedelijken. Projecten als deze met 91 woningen op een heel beperkte oppervlakte trekken onze inwoners niet aan maar gaan net zorgen voor een instroom van mensen die Brussel ontvluchten. Het project voorziet ook amper in diversiteit qua wonen”, vervolgt De Leeuw. 

 “Wij vragen al lange tijd naar de stand van zaken van het RUP (Ruimtelijk Uitvoeringsplan, de vervanger van de oude BPA's, nvdr) bebouwde ruimte en open ruimte die richting moet geven naar hoe we in onze gemeente met de ruimtelijke ordening aan de slag kunnen.
We horen echter bitter weinig over deze RUP’s die al jaren aanslepen. Het omvormen van grote woningen naar nieuwe leefvormen zoals cohousing etc. laat op zich wachten.  Ondertussen deelt het bestuur vergunningen uit voor projecten waar kwalitatief en leefbaar wonen volgens ons niet centraal staat maar wel het geldgewin van ontwikkelaars.”

 Start van een verdere verdichting

 “Enkele maanden geleden werd op aangeven van ons huidig bestuur van CD&V-Volks en Voor Ternat zowel het centrum van Ternat, Lombeek-centrum als Lombeek den Bos ingekleurd als een hoog dynamische kern in het provinciaal beleidsplan Ruimte. Dit wil zeggen dat men bij toekomstige ontwikkelingen veel meer woningen, een hogere densiteit zal toelaten, dat gecombineerd met verdere appartementsbouw zonder enig kader of visie is niet wat wij willen.  Dit lijkt wel het einde van Lombeek als een landelijke gemeente”, concludeert De Leeuw. 

"De hoeveelheid huizen is verlaagd, van 95 naar 91 stuks… nog steeds veel te hoog voor het draagvlak van het perceel.”zegt Kristof De Leeuw van N-VA.

Dat project legt een enorme druk op de Dahlialaan waarop de geplande wegen uit komen.  De Dahlialaan is een woonstraat met een school en parochiezaal. In de de nieuwe wijk komen 91 huizen en is er ook een nieuwe school gepland. Het is niet logisch dat alle verkeer op de Dahlialaan terecht komt en niet op de Nieuwbaan, de hoofdverbindingsweg , zegt Guido van Cauwelaert van VooruitGroenXL.

Beroep tegen project Dahlialaan bij BD provincie, advies stedenbouwkundige:

Algemeen wordt met deze aanvraag onvoldoende kwaliteit geboden aangaande de publieke open ruimte, met slechts een matige ingroening van het geheel. Het gaat hierbij vooral om open infiltratiebekkens, maar een volwaardige ontmoetingsruimte of duidelijke rustplekken in verhouding tot de ontwikkeling ontbreken. Tevens dient voorzien te worden in een variatie van woontypologieën zodat er een goede mix tot stand kan komen voor verscheidene bevolkingsgroepen naar gezinsgrootte en leeftijd en nieuwe woonvormen zoals hierboven opgesomd. De ruime omvang van het project leent zich hier immers toe. Daarnaast is het ook steeds van belang van het hele deel ontwikkeld wordt, waar nu twee zones worden uitgesloten. Er wordt wel een mogelijke invulling voorzien, maar door het gebruik van zogenaamde peststroken, wordt een latere invulling bemoeilijkt. Ook de impact van de eventuele uitbreiding van de school ontbreekt.

Conclusie

De aanvraag komt niet in aanmerking voor vergunning om volgende redenen:

- er wordt onvoldoende aangetoond dat het om groepswoningbouw gaat;

- de aanvraag voldoet niet aan artikel 8 van de aanvullende gewestplanvoorschriften voor wat betreft woning 60 tot en met woning 75;

- er worden twee zones binnen het woonuitbreidingsgebied uitgesloten, wat geen goede ruimtelijke ontwikkeling betreft;

- het ontwerp vertoont weinig ruimtelijke kwaliteiten en voorziet geen mix aan woontypologieën.

12/08/2023

VooruitGroenXL betreurt dat het gemeentebestuur geen rekening houdt met de historische en archeologische context bij omgevingsvergunningen

Guido van Cauwelaert, lid van de gemeentelijke commissie Erfgoed stuurde er een (herinnerings)brief over naar de schepen van en de commissie Erfgoed, de GECORO en de nieuwe schepenen: Naar aanleiding van de recente afbraak van een oude hoeve op de Assesteenweg 60 wil ik nog eens aandringen bij het bestuur om bij het behandelen van een omgevingsvergunning rekening te houden met de historische en archeologische context. De afgebroken woning staat reeds aangeduid op de Ferrariskaart en uit het archeologisch onderzoek op de site van de nieuwe bedrijvenzone erachter blijkt dat “het onderzoeksgebied archeologisch potentieel kent. Er is een verwachting naar archeologische resten uit de steentijd, de metaaltijden, de Romeinse tijd, de middeleeuwen en de nieuwe tijd.

https://loket.onroerenderfgoed.be/.../17959/bijlagen/75444

Volgens archeoloog Nick Van Liefferinghe is de aard en omvang van de Romeinse nederzetting langs de heirbaan nog onduidelijk, maar is het een aanlokkelijke hypothese om de site te benoemen als statio of baanpost (halteplaats voor reizigers). Al dan niet in associatie met een landbouwuitbating.

https://www.vlaamsbrabant.be/.../Brochure-archeologisch...

De aanwezigheid van een (pre-)Romeinse nederzetting in Steenvoord bleek ook reeds uit eerdere vondsten in de buurt.

https://sites.google.com/.../geschiedeni.../voor-de-romeinen

Volgens de eigenaar van de oude hoeve werd hij door de overheid ‘verplicht’ om ze af te breken. Het is betreurenswaardig dat het bestuur niet samen met de eigenaar heeft gezocht om dit erfgoed te bewaren en herbestemmen.


Belastingbetaler draait op voor conflict rond bestemming oud gemeentehuis

Editiepajot 15-12-2022 -  De rechtbank van Eerste Aanleg Brussel veroordeelt de gemeente Ternat tot betaling aan Jo Van der Elst en Sven van Loon van het bedrag van 75.000,00 €, verhoogd met de intresten op dit bedrag aan de wettelijke rentevoet vanaf de datum van dit vonnis tot de dag van betaling. De rechtbank veroordeelt de gemeente Ternat ook tot de gerechtskosten.

 

Een onverkwikkelijke kwestie die al aansleept sinds 2016 en nu haar beslag krijgt. Inmiddels staat dit monument van Ternat nog steeds leeg, enkel een sporadisch gebruikte “fietsbieb” werd er ingericht. Zowel Groen als N-VA reageren.

 

Reactie N-VA Ternat

 

“Dit is een heel spijtige en vooral heel kostelijke zaak voor de gemeente. Deze 75.000€ had uiteraard veel zinvoller besteed kunnen worden in onze gemeente. Dit dossier loopt al een traject van vele jaren en is niet enkel de verantwoordelijkheid van het huidige bestuur,” stelt Jurgen Depoorter.

 

“N-VA Ternat had al van bij het begin van de toewijzingsprocedure en ook bij de gang van zaken erna steeds haar bedenkingen kenbaar gemaakt. Helaas worden we nu met ons worst case scenario geconfronteerd: jaren van stilstand met nog een gepeperde rekening erbovenop. Het enige pluspunt is dat we nu definitief een bladzijde kunnen omdraaien en eindelijk werk kunnen maken van een zinvolle herwaardering van ons mooi oud gemeentehuis.”

 

Reactie van Groen 


Ook Groen Ternat vindt het een spijtige zaak dat de Ternatse belastingbetaler opdraait voor de kosten, met dank aan enkele politici (uit het vorige en het huidige bestuur) en de hoge ambtenaar die hiervoor verantwoordelijk zijn!

 

Spijtig ook dat er indertijd geen rekening werd gehouden met het advies van toenmalig directeur Cultuur Marleen Platteau (in een nog voriger bestuur) om het oud gemeentehuis een plaats te geven in het erfgoed- en cultuurbeleid, zegt gewezen schepen voor erfgoed Guido Van Cauwelaert (noot voouitgroenxl : dat advies werd door de schepen van patrimonium niet aan het college meegedeeld in 2019) 

 

Eerder verschenen in Editiepajot:

Oud gemeentehuis opent de deuren > https://editiepajot.com/regios/19/articles/56149

Lees ook https://editiepajot.com/regios/19/articles/55931 > Projectgroep 1719 mag oud gemeentehuis nieuw leven inblazen

En https://editiepajot.com/regios/19/articles/37420 > Oude pomp aan gemeentehuis in ere herstellen


Ternat ontvangt het label ‘diervriendelijke gemeente’. De provincie Vlaams-Brabant beloont op die manier de inspanningen om een beleid te voeren met aandacht voor het welzijn van dieren.


Het dierenwelzijnsbeleid werd in de vorige beleidsperiode opgestart door onze schepen voor dierenwelzijn Guido van Cauwelaert, met een permante actie voor het steriliseren en voeden van in het wild levende katten, subsidie voor bewoonde zwaluwnesten, gratis hondenpoepzakjes, een hondenspeelweide, opvolgen van verwaarlozing van dieren.


Met de ondertekening van de beginselverklaring voor het label van diervriendelijke gemeente verbindt Ternat zich ertoe om ook in de toekomst inspanningen rond dierenwelzijn te blijven leveren. Er volgt een jaarlijkse evaluatie om te kijken of de gemeente het label kan behouden. 


steriliseren en voeden van in het wild levende katten